Vitamix Historia

1921 – Barnard Sales Co. William Grover Barnard, mer känd som “Papa Barnard,”  började att resa landet runt som säljare av moderna köksprodukter.

1936 – The Great Lakes Exposition (som var en stor mässa) gjorde att familjen Barnards åkte till Cleveland, Ohio, som sedan skulle bli deras hemort. Deras passion för näringsrik kost inspirerade dem att sälja vitaminer och annan hälsokost på postorder. När Papa sedan träffar Al Bersted – en ingenjör som tillverkar blenders – får han en riktig “Aha” -upplevelse och inser att blenders kan vara nyckeln till att få folk att äta mer hälsosamt. Hans första Vita-Mix tillverkas (namnet får den eftersom vita betyder livet) och marknadsförs som ett enkelt sätt att få hälsosam whole food and smaka gott. Den kostade $11.95.

1937 – “Papa” fortsatte att resa landet runt som säljare av moderna köksprodukter, men det var i samband med att han hjälpte en vän genom sin sjukdom som han verkligen började intressera sig för sambandet mellan näringsrik mat och hälsa. Papa ändrade då namnet på sin verksamhet till The Natural Food Institute. Han lärde folk allt han visste om mat och hälsa och blev en pionjär inom hälsoindustrin.

1948 – Etablering av “Vitamix World Headquarters.” Företaget flyttar till Olmsted Township, Ohio, där Bill Barnard (“Papas” son) bygger en rustik 1,000 kvm stor kontorsbyggnad. Familjen fokuserar nu mer på direkt marknadsföring och demonstrationer av Vita-mix maskinerna enbart.

1949 – “Ruth’s recipes” Ruth Barnard, Bill Barnards fru, skapar en kokbok med näringsrika recept: 500 Recipes for Vita-Mix and Other Liquifying Machines. Hennes innovation inom hälsosam kosthållning gör att Vita-mix hamnar långt före andra blenders på marknaden. Samma år övertalade Bill Barnard “Papa” att genomföra en 30 minuters lång live-demonstrationer på det nyaste som fanns på den tiden, TV-apparaten. Detta var den första av den sortens reklamfilm att visas i USA. Där demonstrerade han hur en Vitamix blender kunde hjälpa familjer att äta hälsosammare med naturliga råvaror. De behövde sälja åtminstone 18 st Vita-mix den kvällen för att få tillbaka vad de investerat i reklamfilmen – de sålde 400 st.

1955 – William “Papa” Barnard går i pension och sonen Bill Barnard ärver företaget. Tillsammans med sin fru Ruth utvecklar de företaget ytterligare och bygger en 3,400 kvm stor timmerbyggnad på Olmsted Township campus. De reser kust till kust och demonstrerar fördelarna med Vita-Mix blender kopplat till en hälsosam livstil och kosthållning.

1964 – Bill and Ruth’s son Grover börjar jobba på företaget. Han ser till att allt fokus ligger på att vidareutveckla Vita-Mix maskiner och avvecklar helt och hållet hälsokost-delen av företaget. År 1966, byter företaget namn till  Vita-Mix Corporation. (Grover fortsätter sin karriär inom företaget och blir ordförande 1985).

1969 – Att veta fördelarna med att äta naturliga råvaror, och framför allt grönsaker gjorde Bill beslutsam att göra hälsosam matlagning ännu bättre och enklare. Vitamix maskiner blev därför kraftigare, mer mångsidiga, och skiljde sig tydligt från andra produkter på marknaden. 1969 introducerade han Vitamix 3600. Den första blendern som kunde göra varm soppa, mixa glass, mala korn och knåda deg.

1981 – John Barnard, bror till Grover, återvänder till familjeföretaget som chefsingenjör. Han utvecklar Vita-Mix 3600 för att den ska uppnå Kanadensisk standard, och tar första steget mot att börja sälja internationellt. John fortsatte under sin ingenjörstid ha stor inverkan på produktutvecklingen, tillverkning och försäljning. Han blev sedan ordförande 1999.

2002 – Vitamix® tar sina demonstrationer och växtbaserade recept vidare till återförsäljarna. Trenden att äta mer “whole food” och naturliga råvaror växer sig starkare.

2009 – Jodi Berg (dotter till John Barnard) tar över rollen som ordförande, och ett år senare blir hon VD. Företaget finns nu i över 80 länder och vinner flera awards.

2013 – Vitamix, med sin 175,000 kvm stora fabrik i  Strongsville, Ohio,har under detta år tillverkat 1 miljon maskiner.

2021 – Efter 100 år, fyra generationer, och försäljning i 130 länder, så blomstrar Vitamix, trots pandemi, under Jodi Bergs ledning. Jodi är känd för att ingjuta företagskulturen med meningsfullhet, och passion för hälsosam kost.

“If we can change the way people eat, we can change the future.”
–Jodi L. Berg, Ph.D., President and CEO, Vitamix

Läs även Varför Vitamix?

Vitamix Infomercial 1949